A Magyar - Hon - Lap oldalain Tamási Orosz János verses-zenés bolyongásaimról időnként tudósított. Ezek közül szeretnék néhányat megmutatni.
Ismerjétek meg egyik írását.
„Országút városból kifutó kígyója nekem is kínálta aranyát
csillogva” – énekli Dinnyésjóska, már
több mint harminc éve – írtam róla már jó néhány esztendeje… No persze, a
nyelvhelyesség szabályainak nem nagyon felel meg a fenti írásmód, de így
olvasható az, jó néhány róla szóló tudósításban, s néhány versben is. Mert a
költők olykor írtak róla; ezzel is megköszönvén azt a fáradhatatlan munkát,
amelyet az ő népszerűsítésükért tesz. Már amelyik megköszöni… S mellesleg –
tett ő másért is. Azért például, hogy hihetővé válhasson a szabadság
lehetősége. Nézem: milyen sutává, elcsépeltté vált mára ez a mondat; nézem, és
elgondolkodom: miért alakult így? Hogy valakik, utólagos munkát és fáradtságot
nem kímélve, játékos bújócskának és fogócskának minősítik azt, ami egykor a
nagy többség egyetlen lehetősége volt; s közben – ami ennél is súlyosabb –
kiásták az új demarkációs vonalak lövészárkait. Bunkereibe már nem férnek be
azok – akik ilyesmire tán soha nem is vágytak.
Mint Dinnyés József, aki most és mindörökké, örökös
örökködikéinken és állandósult hétköznapjainkon, mindig útra kel; azért, hogy
„házaljon” a költészettel és az imával. Ami persze – főleg a magyar lírában –
nem is nagyon válik el egymástól… Úton van, tarsolyában megzenésített versekkel
és Szenczi Molnár Albert zsoltáraival. S még mennyi fohásszal és dallal… Van
annak már vagy másfél évtizede, hogy Jóskával elképzeltünk egy „vándorkönyvet”.
Épp olyat; csak ebbe nem a céhmesterek írták volna bele ajánló soraikat, hanem
az – emlékek. Egy térkép hevert ugyanis előttünk, Magyarország térképe,
számtalan bekarikázott, aláhúzott, s egyéb módon megjelölt helységnévvel. „Ezek
azok a helyek, ahová már többször is visszahívtak” – mondta Jóska. S azonnal
mesélni kezdett, csapongva; arról, ahová épp tévedt a tekintete. Szelidi-tó,
Kalocsa mellett. „Csak úgy kimentünk oda egy este, muzsikálni, beszélgetni. A
következő évben megismételtük, de már tudatosan, augusztus első vasárnapjára
időzítve. Nekem akörül van a születésnapom, az ottani barátaim meg akkor kaptak
fizetést. Így született a Szelidi Ifjúsági Napok rendezvénye…” S egy másik történet
– Nyíregyházáról. Ratkó Józsefről. „Szakadt nadrágban állítottam be hozzá a
Kelet- Magyarország szerkesztőségébe. Peches nap volt, megrepedt a varrásnál,
de már nem fordulhattam vissza. Kértem tőle tűt és cérnát, de legyintett egyet:
add csak ide, éhhez én jobban értek. Négy gyerekem van. Az egész szerkesztőség
ott tolongott, mert percek alatt elterjedt: egy őrült gitározik fürdőnadrágban,
Ratkó Jóska meg varrja a nadrágját…” A költő testben már rég nincs közöttünk.
De reánk testálta verseit, dalait, s Dinnyés József hűségesen énekli őket.
Énekel „melegebb fényű romlatlan csillagokért.” S jár rendületlenül azon az
úton, amelyen egyszer mindannyiunknak végig kellene utazni. Ugyanígy: vonattal,
stoppal, gyalogosan. Lehajolva minden fűszálhoz, ismerőse lenni minden dombnak,
patakpartnak, tanyasi gazdának. Nem csak színházi, vagy üléstermi zsöllyékből
figyelni s alkotni véleményt, szabályt, paragrafust…
Bár onnan is lehet – akár azzal a régi felelősséggel,
ahogyan Váci Mihály tette. A költő, akiről kevés szó esik manapság.
Érdemtelenül. A sorsa mintha kezdene József Attila megítélésére hajazni az ő
esetében is; az egyik oldal szerint felejtésre méltó komcsi, míg a másik tábor
számára; hát, vannak kínos sorai is. Talán azért, mert egyre kevesebben ismerik
életműve teljességét… Simor András írja róla: „…fiatalon ragadta el a halál, és
ez mentette meg őt attól, hogy teljesen szembeforduljon a hatalommal. Ha valaki
hitelesen vizsgálni fogja a korszakot, akkor kiderül, hogy nagyon határozott
baloldali kritikája volt ezeknek az éveknek a költészetében..." Bizony:
így van. „Nehéz – s el kell fogadni, / ki szemben áll velünk, / s azokat elviselni
/ kikkel menetelünk” –írta, például. Valahogy, valamiért, ma is felfénylenek e
sorok… Hát inkább ne bolygassuk, így mindkét fél… Ahogyan Dinnyés
Józsefről sem beszélnek túl sokat; sokak számára egyaránt terhes memóriája és
szókimondása. Ez, persze, csak korunk tömegállapotának sajátossága; ettől még
annak térfogata egyiküket sem nélkülözi, és nélkülözheti. Különösen nem akkor,
amikor összekapaszkodnak.
Dinnyés József fáradhatatlanul énekli lemezre a magyar
költészet klasszikusait; a sorozat legújabb darabja (Az építő múlt dalai) Váci
Mihály életművéből állt össze. Tizenhét énekelt vers; tizenhét rozsszem. Nem
gyémánt, hiszen az a fényűzés „decibel-száma”; s Váci, bizony, a szegényekért
pörölt minden pillanatban. Még nem elég. Valami nincs sehol. Kitárt szegénység.
Ha érdemes – ha nem. Címek az albumról, s címek abból, ami nem fért el most rá,
egy gondolatba rendezve: szegények hatalma, szabadság, tégy gazdaggá minket;
tenyérbe, ökölbe méltó hatalmat (adj), mint a példabeszédben. A holnapért
pörölt abban a dicsővé maszatolt tegnapban; emlékezzünk hát soraira. Mondjuk el
versként, s énekeljük dalokként, csöndesen dúdolva: „Menni velük – már régen /
nem értük! – Csak azért, / mert e sereg iránya / valami célt ígért. … - mindez
ma sem könnyű, / - s nem lesz könnyű sosem, - / de törvény s vállalt sors ez, /
ha érdemes – ha nem”. Váci Mihály. Életműve egyik legnagyszerűbb bizonyítéka
annak, hogy a költészet sohasem fordul el attól a nyelvi és kulturális
közösségtől, amely életre hívta. Játszhat, persze, a legkülönfélébb divatokkal
– de egyetlen divat sem ég belénk sohasem úgy, mint akár ez a sor: „…csak azok
szeretnek, / akik fekete kenyeret szegnek…”
Tamási Orosz János
„Országút városból kifutó kígyója nekem is kínálta aranyát
csillogva” – énekli Dinnyésjóska, már
több mint harminc éve – írtam róla már jó néhány esztendeje… No persze, a
nyelvhelyesség szabályainak nem nagyon felel meg a fenti írásmód, de így
olvasható az, jó néhány róla szóló tudósításban, s néhány versben is. Mert a
költők olykor írtak róla; ezzel is megköszönvén azt a fáradhatatlan munkát,
amelyet az ő népszerűsítésükért tesz. Már amelyik megköszöni… S mellesleg –
tett ő másért is. Azért például, hogy hihetővé válhasson a szabadság
lehetősége. Nézem: milyen sutává, elcsépeltté vált mára ez a mondat; nézem, és
elgondolkodom: miért alakult így? Hogy valakik, utólagos munkát és fáradtságot
nem kímélve, játékos bújócskának és fogócskának minősítik azt, ami egykor a
nagy többség egyetlen lehetősége volt; s közben – ami ennél is súlyosabb –
kiásták az új demarkációs vonalak lövészárkait. Bunkereibe már nem férnek be
azok – akik ilyesmire tán soha nem is vágytak.
Mint Dinnyés József, aki most és mindörökké, örökös
örökködikéinken és állandósult hétköznapjainkon, mindig útra kel; azért, hogy
„házaljon” a költészettel és az imával. Ami persze – főleg a magyar lírában –
nem is nagyon válik el egymástól… Úton van, tarsolyában megzenésített versekkel
és Szenczi Molnár Albert zsoltáraival. S még mennyi fohásszal és dallal… Van
annak már vagy másfél évtizede, hogy Jóskával elképzeltünk egy „vándorkönyvet”.
Épp olyat; csak ebbe nem a céhmesterek írták volna bele ajánló soraikat, hanem
az – emlékek. Egy térkép hevert ugyanis előttünk, Magyarország térképe,
számtalan bekarikázott, aláhúzott, s egyéb módon megjelölt helységnévvel. „Ezek
azok a helyek, ahová már többször is visszahívtak” – mondta Jóska. S azonnal
mesélni kezdett, csapongva; arról, ahová épp tévedt a tekintete. Szelidi-tó,
Kalocsa mellett. „Csak úgy kimentünk oda egy este, muzsikálni, beszélgetni. A
következő évben megismételtük, de már tudatosan, augusztus első vasárnapjára
időzítve. Nekem akörül van a születésnapom, az ottani barátaim meg akkor kaptak
fizetést. Így született a Szelidi Ifjúsági Napok rendezvénye…” S egy másik történet
– Nyíregyházáról. Ratkó Józsefről. „Szakadt nadrágban állítottam be hozzá a
Kelet- Magyarország szerkesztőségébe. Peches nap volt, megrepedt a varrásnál,
de már nem fordulhattam vissza. Kértem tőle tűt és cérnát, de legyintett egyet:
add csak ide, éhhez én jobban értek. Négy gyerekem van. Az egész szerkesztőség
ott tolongott, mert percek alatt elterjedt: egy őrült gitározik fürdőnadrágban,
Ratkó Jóska meg varrja a nadrágját…” A költő testben már rég nincs közöttünk.
De reánk testálta verseit, dalait, s Dinnyés József hűségesen énekli őket.
Énekel „melegebb fényű romlatlan csillagokért.” S jár rendületlenül azon az
úton, amelyen egyszer mindannyiunknak végig kellene utazni. Ugyanígy: vonattal,
stoppal, gyalogosan. Lehajolva minden fűszálhoz, ismerőse lenni minden dombnak,
patakpartnak, tanyasi gazdának. Nem csak színházi, vagy üléstermi zsöllyékből
figyelni s alkotni véleményt, szabályt, paragrafust…
Bár onnan is lehet – akár azzal a régi felelősséggel,
ahogyan Váci Mihály tette. A költő, akiről kevés szó esik manapság.
Érdemtelenül. A sorsa mintha kezdene József Attila megítélésére hajazni az ő
esetében is; az egyik oldal szerint felejtésre méltó komcsi, míg a másik tábor
számára; hát, vannak kínos sorai is. Talán azért, mert egyre kevesebben ismerik
életműve teljességét… Simor András írja róla: „…fiatalon ragadta el a halál, és
ez mentette meg őt attól, hogy teljesen szembeforduljon a hatalommal. Ha valaki
hitelesen vizsgálni fogja a korszakot, akkor kiderül, hogy nagyon határozott
baloldali kritikája volt ezeknek az éveknek a költészetében..." Bizony:
így van. „Nehéz – s el kell fogadni, / ki szemben áll velünk, / s azokat elviselni
/ kikkel menetelünk” –írta, például. Valahogy, valamiért, ma is felfénylenek e
sorok… Hát inkább ne bolygassuk, így mindkét fél… Ahogyan Dinnyés
Józsefről sem beszélnek túl sokat; sokak számára egyaránt terhes memóriája és
szókimondása. Ez, persze, csak korunk tömegállapotának sajátossága; ettől még
annak térfogata egyiküket sem nélkülözi, és nélkülözheti. Különösen nem akkor,
amikor összekapaszkodnak.
Dinnyés József fáradhatatlanul énekli lemezre a magyar
költészet klasszikusait; a sorozat legújabb darabja (Az építő múlt dalai) Váci
Mihály életművéből állt össze. Tizenhét énekelt vers; tizenhét rozsszem. Nem
gyémánt, hiszen az a fényűzés „decibel-száma”; s Váci, bizony, a szegényekért
pörölt minden pillanatban. Még nem elég. Valami nincs sehol. Kitárt szegénység.
Ha érdemes – ha nem. Címek az albumról, s címek abból, ami nem fért el most rá,
egy gondolatba rendezve: szegények hatalma, szabadság, tégy gazdaggá minket;
tenyérbe, ökölbe méltó hatalmat (adj), mint a példabeszédben. A holnapért
pörölt abban a dicsővé maszatolt tegnapban; emlékezzünk hát soraira. Mondjuk el
versként, s énekeljük dalokként, csöndesen dúdolva: „Menni velük – már régen /
nem értük! – Csak azért, / mert e sereg iránya / valami célt ígért. … - mindez
ma sem könnyű, / - s nem lesz könnyű sosem, - / de törvény s vállalt sors ez, /
ha érdemes – ha nem”. Váci Mihály. Életműve egyik legnagyszerűbb bizonyítéka
annak, hogy a költészet sohasem fordul el attól a nyelvi és kulturális
közösségtől, amely életre hívta. Játszhat, persze, a legkülönfélébb divatokkal
– de egyetlen divat sem ég belénk sohasem úgy, mint akár ez a sor: „…csak azok
szeretnek, / akik fekete kenyeret szegnek…”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése